Газови инжекциони за автомобили с директно впръскване нагориво
Такива са най-съвременните двигатели разработени от лидерите на пазара, а най-разпространените им наименования са : FSI, TFSI, GDI, DISI, THP, SIDI, D4 ,ECOBOOST, CGI и други . Идеята за разработването на тези двигатели, идва от нуждата да се покрият по-строгите еко норми и автомобилите да станат по икономични. От наименованието може да се ориентираме, че горивото се впръсква директно в цилиндровата глава под високо налягане, посредством бензиновите инжектори, което е специфично само при тях.
При сравнително по-старите типове двигатели с искрово запалване, като многоточковите инжекциони, горивото се впръсква във всмукателния колектор. Впръскването е реализирано там, за да може смесообразуването да е много прецизно и във всеки един момент, когато е необходимо да даде допълнителни дози гориво, така че собственика на автомобила да има пълната мощност на колата(без никакви загуби) и същевременно икономичност. За да се случи това обаче, освен прецизната работа на бензиновите инжектори и многото допълнителни датчици, спомагащи тази дейност е необходимо и доста високо налягане на горивото(при някой производители достига до над 150 бара). Тук е мястото на помпата за високо налягане, която доставя на бензиновите дюзи гориво под стабилно налягане.
Успешните начини за конвертиране на двигатели с директно впръскване са два типа: -Газов инжекцион -течна фаза
-Газов инжекцион -газова фаза
Една от най –добре работещи системи на течна фаза е тази на Prins Direct LiquiMax (DLM). Газовите уредби с течна фаза могат да се приемат като напълно единична горивна система. Защото автомобилите с такива инжекциони работят на 100% само на газ, преминава на бензин единствено, когато свърши газта. Принципът на работа е следният: в резервоарът за алтернативно гориво(LPG) има електрическа помпа ,която регулира налягането на горивото,причините са две: първата е за да може винаги газта в тръбопроводите да е с необходимото налягане, а другата е, че е необходимо пропан-бутана да е винаги в течно състояние. Пропан-бутана има химическото свойство да променя своето състояние. Както е известно, при нормални атмосферни условия и температура пропан-бутана е горима газова смес, при понижаване на температурата и повишаване на налягането(около 8 атмосфери) той се втечнява. Така в течно състояние преминава през тръбопроводите до помпата за високо налягане на горивото. А от там през оригиналните пътища на двигателя, през бензиновата рейка и бензиновите инжектори. При преминаването си през бензиновите инжектори течната газ има почти същите характеристики като бензина. По този начин Бензиновите инжектори работят постоянно и безпроблемно, няма необходимост от допълнителни добавки за удължаване живота или опасност от запичане , вследствие от високите температури на средата на инжекторите. При газовите инжекциони за двигатели с директно впръскване с газова фаза нещата изглеждат по съвсем различен начин.
Тук имаме изпарител и впръскването на газ се осъществява посредством газови инжектори. Но те не позволяват впръскването на изпарената газ да бъде в цилиндъра, защото там е много високо налягането и се налага да се извърши във всмукателния колектор(по подобие на многоточковия инжекцион). В този случай бензиновите инжектори не могат да бъдат изключени, както и помпата за високо налягане. През тези елементи продължава да се впръсква бензин, с цел запазване от повреди вследствие от температури и нагари по време на работа на газ. Като количество бензина е значително по-малко, но достатъчно за да се охлажда системата. По този начин значително се намалява опасността от запушвания и прегряване. В зависимост от производителите на газови инжекциони разхода на бензин при коректна работа газовата уредба е различен. ПриPRINS VSI DI разхода на бензин е между 5-12%,а при STAG 400 DPI е около 15-35%, процентните разлики са в зависимост от автомобила