Когато става въпрос за икономисване на средства, отговорът е в търсенето и предлагането. Затова трябва да изберете най-подходящото гориво — дизел, Gpl или метан. Напоследък автомобилите с газова уредба са все по-търсени.
Първата и най-очевидна причина за това е високата цена на горивото, но с газовата уредба ще намалите разходите си почти наполовина в сравнение с бензина и това, разбира се, е голямо предимство. Не само нови, но и вече употребявани автомобили на газ, се търсят все повече. Става въпрос за коли, които вече разполагат с газова уредба, така че може да се наложи да смените само двигателя — за по-висока надеждност.
Не е изненадващо, както посочва и Fiat, че през първите месеци на 2013 поръчките на колите на метан и Gpl са се увеличили с почти 50%. Метанът е особено подходящ за онези, които искат да запазят колата си за по-дълго време, но преди всички за тези, които живеят в райони, където нямат много възможности да заредят и им се налага да пътуват много.
Автономията на резервоара е по-ниска с около 16-20%, отколкото при автомобилите на бензин. Средната им вместимост е от 30 до 40 литра, което означава, че при дълго пътуване с кола на газ, ще ви се наложи да спирате, за да заредите с гориво поне няколко пъти.
Ако сте избрали кола на втора ръка, независимо от вида на захранването, винаги трябва да направите основна проверка на компонентите, особено ако са износени от шофиране в града. В случаите, когато автомобилът е на газ, е задължително да контролирате празния ход, внезапните спирания, преминаването от газ на бензин и обратно, тъй като тези са най-често срещаните проблеми.
Alfa Romeo MiTo 1.4 T и Nissan Juke 1.6 – съревнование между Gpl
При сравняването на двугоривните варианти (бензин / Gpl) Alfa Romeo MiTo 1.4 T и Nissan Juke 1.6 Alfa Romeo Mito и Nissan Juke е важно да се отбележи, че става въпрос за автомобили, които намаляват разходите на своите собственици. Преди всичко в това отношение Alfa Romeo MiTo и Nissan Juke са перфектни. Но ако ги разгледаме малко по-задълбочено, ще забележим разлики между моделите, фабрично създадени на газ и онези, на които газовата система е монтирана впоследствие.
Горепосочените модели се различават, но не прекалено. Колкото до двете допълнителни врати, без съмнение предимството е в полза на японците. Мощността, както и размерите и характеристиките на двата автомобила са значително сходни — достигат малко повече от четири метра. Единствената, но съществена разлика е, че MiTo е турбо.
Що се отнася до качеството при шофиране, става въпрос едва ли не за две различни планети. Juke, също както и спортната Alpha, има три ключа за работа с електронния блок за управление, но резултатът е малко разочароващ, особено при варианта Eco.
Различията между системите не са значителни, но малката разлика доказва превъзходството на MiTo, тъй като в действителност не само не губи ускорение при превключване от бензин на газ, но благодарение на «оптимизираната» система, движението е дори още по-добро. Блокът за управление е един и същ и за двата вида гориво, а всмукателните колектори са изучавани и разработени така, че да се осигури същия въртящ момент и мощност, независимо от вида на избраното гориво.
Цилиндърът на Juke е по-голям — той е с капацитет от 46,4 литра и гарантира около 370 километра, докато този на MiTo е с 38 литра, достатъчни за изминаването на 300 километра. Колкото до останалото, спокойно можете да изберете Gpl и да оставите на електрониката да свърши всичко останало. Стартирането на двигателя е с бензин, след което автоматично и неусетно, само след няколко минути превключва на газ.
.
Нови модели на газ
През тази година се появиха някои нови модели на газ, най-актуалните сред които са Dacia Duster Gpl, Kia Cee’d, Mitsubishi Outlander и Seat Ibiza. Dacia Duster Gpl е новият модел на пропан, който разполага с двигател 1.6 16V и гарантира икономичност. Цената е около 15.600 евро за модела Laurèate, който развива от 0 до 100 km/h само за 11,8 секунди и достига до 165 km/h. Капацитетът му е до 50 литри.
Тази година се наблюдава едно добро съотношение между цена и консумация на гориво. Очакванията за продажби са оптимистични, въпреки че колкото се отнася да вътрешността на автомобилите, има какво още да се желае. Новата Kia Cee’ d Gpl е на същата цена като дизел и през март бе предложена за 14.900 вместо за 18.300 евро, със седемгодишна гаранция, радио, климатик и ESP. Вариантът Gpl е с 1.4 от 100 к.с., с пет врати, ръчно превключване и Active, Cool и Class. Средно разходът на гориво е 8 литри на 100 km, с отделяне на вредни газове 130 g/km.
Скоро се очаква търговският дебют на Bi-горивната версия на Mitsubishi Outlander (бензин/GPL) с 2.0 двигател и с 147 к.с., както и с ръчна скоростна кутия с автоматична скоростна кутия. Максималната скорост на автомобила е 190 km/h и осигурява висока автономност, благодарение на гарантираните 450 km GPL плюс бензин, който гарантира изминаването на 900 km. Mitsubishi също обяви предстоящото пускане на хибриден модел, а колкото до цените, започват от 29 750 евро. И накрая, новата Seat Ibiza с LPG / бензинов двигател 1.2, 1.4, 1.6 с мощност от 105 к.с. Тези модели се предлагат с три и с пет врати, а колкото до цените, цената на GPL версията е както и на бензиновия вариант — от 12.250 евро.
Как работи газовият инжекцион?
Съвременните автомобили имат много прецизна електроника и често отхвърлят опитите за монтаж на обикновена газова уредба от първо и второ поколение. Газовият инжекцион е трето поколение газова уредба, която ви предоставя възможност да използвате за гориво газ — икономичност, мощност и надежност. Става въпрос за микропроцесорна система, следяща работата на бензиновия инжекцион на автомобила, модулиращ импулсите на бензиновите инжектори и осъществяващ последователното фазово електронно впръскване на газообразен пропан бутан. При тази система в смукателния колектор не се натрупва гориво, което повишава безопасността и надежността, така че системата е подходяща за всички нови автомобили, както и за всеки двигател с електронно многоточково впръскване на горивото.
Системата предлага отлична работа както на газ така и на бензин, като мощността и разходът на гориво на автомобила приятно ще ви изненадат. Икономията на гориво се дължи на прецизното управление на впръскваното гориво. Не е нужно излишно обогатяване на горивната смес, затова няма прекален разход на гориво, а вредните емисии са много малки. Монтажът на газови уредби за автомобили, специално оборудвани със система за впръскване на гориво (инжекцион), както и цялостната му експлоатация, имат много нюанси. Ако подходите внимателно, още при инсталирането ще установите, че както при системите на газ, така и при тези на бензин, е необходимо дозиране, съобразено с нуждите на двигателя, но в действителност подаването на газ е принудително.
Системите с разпределено впръскване на газ, които се използват в Европа, структурно са по-сложни и следователно са по-скъпи. Най-общо газовите системи могат да бъдат класифицирани в следните групи:
1) според метода на образуване на смесите:
— традиционни ежекторни система с външно образуване на смесите, където регулаторите на постъпващото към двигателя газово гориво се смесва с отделен смесител «газ-въздух»;
— система за впръскване с централни или с разпределени по цилиндри впръсквания на газ.
2) според метода на запалване на газовото гориво:
— системи с електроискрова запалителната система;
— газодизелови системи.
В сравнение с механичните системи, системите на газ притежават редица предимства, сред които:
— точно дозиране на подаването на газ;
— нисък разход на гориво;
— намаляване на мощността на двигателя само с 2-3% (при системите от първо и второ поколение с 5-7%);
— намаляване на вредните емисии при Евро-3 и Евро-4;
— липсата на режим, който води до рязко повишаване на температурата на входните и изпускателните клапани, както и избягване на проблемите, свързани с тях.
Пазарът на италианските автомобили днес
Според данни, публикувани от италианското Министерство на транспорта, през април на италианския пазар е бил отчетен спад от 10.8% в сравнение с април 2012. Броят на регистрираните през април коли тази година е 116 209. Всъщност това е само още едно доказателство за кризата на ликвидността на италианците през първите тримесечия на 2013.
До април бяха продадени едва 471 750 коли са били продадени, което означава намаление с 12.3% в сравнение с 538 153 за периода януари на април през миналата година. И в този сценарий се оказва, че през април най-популярните автомобили са били тези на природен газ и хибридните автомобили, докато пазарният дял на колите на LPG значително е намалял.
LPG-моделите се задържаха на 8,7% в сравнение с 10.5% през миналата година, когато отбелязаха ръст почти 300%. От април 2012 до тази пролет автомобилите на газ увеличиха пазарния си дял от 4,6% до 5.7%. Най-високо оценената кола на LPG за април бе Opel Corsa GPL-Tech (933 регистрирани), следвана от Fiat Punto (902) и Lancia Ypsilon (885). По отношение на автомобилите на метан най-добре продаваният през април автомобил бе Fiat Panda (2420).